Thursday, February 23, 2006

Cornelis

Ack, Cornelis... Vart är Cornelis idag... Nog hade vi behövt en Cornelis år 2006. Han fattas detta land. Fantomsmärtorna är ohyggliga. Inte har vi haft en så smart, kvick, poetisk och politisk låtskrivare sedan dess. Och kommer vi få fram någon sådan? Nej, det tror jag inte. Jag sitter och värderar Lisa Ekdahl, Håkan Hellström och Lars Winnerbäck...våra nutida stora. Och jag värderar dem alla högt, men de kan ändå TILLSAMMANS bara kompensera halvvägs Cornelis arv.

Cornelis var så mycket mer... Han är den störste vi haft. Och det här landet lät honom inte ens bli medborgare. Krävde test på SPRÅK-kunskap. Jag bara skakar på huvudet och suckar. Sverige. Sverige, sverige. Inte något positivt ord. Lyssnar på Till Gunnel. "En eskimå öppnar ett fönster, då blir hela rummet svalt, ut strömmar förföriska dunster, det rimmet var genialt!" Härlig humor och självdistans. Cornelis äger.

1 Comments:

Blogger Savela said...

Visste du att den låten även går under namnet "Till Linneá via Leonard Cohen"... Eller så är det bara det att samma vers finns i den låten, vad vet jag... I alla fall, cornelis är underbar! "Fredrik Åkares Morgonpsalm", fyfan vad bra grejer...

3:49 AM  

Post a Comment

<< Home