Sunday, January 15, 2006

presidentval och fotboll

Mitt hjärta finns i Finland, mina rötter är finska även om jag är född i Sverige och har svenskt medborgarskap. Idag hålls presidentval i Finland. På många sätt tycker jag mycket bättre om Finland än Sverige. Detta är ett tydligt sådant exempel. Här sitter vi och ruttnar med vårt gamla förtryckande kungahus. Som cementerar ojämlikhetens idé. Är det verkligen något att sträva efter? Finland har fattat det där iaf. Jag hoppas Tarja Halonen vinner, vilket det verkar rätt klart att hon gör. Men å andra sidan. Går de borgerliga krafterna ihop kan det bli rätt jämnt. Men jag tror hon tar det. Hon är bra.

Jag såg Real Madrid mot Sevilla på tv4+ här nyss och satt och blev alldeles knäsvag. Haha. Zidane var på strålande spelhumör och gjorde tre mål! Zidane är fotbollens essäns. En konstnär inom något som normalt är rätt tråkigt. Hatar man fotboll ska man se på fotboll med en Zidane i form. Då plötsligt förstår man hela tokeriet. Han är en balettdansös med bollen. Snabbare än sin egen skugga. En konstnär. Ja, precis det.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home