Tuesday, January 10, 2006

Rojalistisk press

Idag råkade det ligga en Expressen från i söndags vid min maskin på jobbet. Och i såna stunder läser man även skittidningar som Expressen, kan jag meddela. Ganska ingående dessutom. Snubblade över nån slags nyhet som tidningen Expressen skulle ha. JAg tror det hette Jennys Hov-rapport. Jättesöt tjej, kanske något över tjugo år poserade över en helsida, nej ett uppslag av olika hovliga händelser i Svea rike och övriga riken runt. Och detta var tanken att fortgå framöver. Herregud min skapare. Jag vet att fenomenet knappast är nytt, men nog är det väl läge att få skälla lite nu? Jag har varit så snäll och mjäkig i min blogg sista tiden.

Vad bestod denna intressanta rapport av? Jo, Jenny eller vad det nu var hon hette hade fått tillgång till lite roliga bilder av kungligheter och satt en lite halvrolig (eller inte) text till den, ni vet av det slaget som är så populärt i damtidningar. Detta följdes av en lista över kungligheter som var mest "inne" eller "heta" eller vad det kan ha varit. Någonstans där började jag må väldigt illa. Missbruket av ordet rapport var bara förnamnet på mitt illamående.

Här har man alltså avsatt ett helt uppslag åt blaha, så långt ifrån journalistik man kan komma. Hela Jennys journalistiska gärning måste bestå i att sitta och klura ut roliga texter till bilder som någon paparazzi snappat. Det måste ju innebära ungefär en kvarts arbete per vecka. Man häpnar. Vem har samvete och sitta och lyfta en lön för en sådan kvasiarbetsuppgift? Det var tur att man inte blev kvällstidningsjournalist iaf.

Usch för skvallertidningar och usch för rojalister. För man måste ju misstänka att de enda som kan ha glädje av det där är rojalister. De enda nyheterna om kungligheter jag vill höra är nyheter a'la Romanoff.

1 Comments:

Blogger Khalid said...

Nice blog! however mine is not as nice as yours but you can check it out at khalid3.blogspot.com

3:53 PM  

Post a Comment

<< Home