Wednesday, December 28, 2005

Seriemördarfilm

Igår såg jag psykopatfilm och idag såg jag seriemördarfilm. Igår om en påhittad psykopat som gasade ihjäl sin mamma som typ 10-åring och sedan försökte pussla ihop bitarna på äldre dar. Den hette "Spider" och var riktigt intressant. Idag såg jag på filmen "Dahmer" om verklige seriemördaren Jeffrey Dahmer, som jag nämnt här på bloggen tidigare. Den var väl... intressant. Hmm. Är det en sjuklig fascination för psykopater och seriemördare..? Något jag inte berättat för er? Haha. Lite hemligheter ska man väl få behålla. Allt privat ska inte ut på en blogg. Muhahahaha!

Allvarligt: Psykopater och seriemördare är ju väldigt fascinerande! Filmer om seriemördare är ju så bra skräckfilmer och rysare som de kan bli, i synnerhet de verklighetsbaserade. Det ger skräckfilmsgenren en kontext och en trovärdighet och ofta är det dessa filmer som gör sig bäst. Då försöker filmskaparna inte utgå från billiga effekter och skrämseleffekter utan måste vara någorlunda trogna originalet. Och verkligheten är ofta mer skrämmande än dikten. En av de bästa filmer jag sett på temat är "Deranged", en film från slutet av sjuttio eller början av åttiotalet som behandlar Ed Geins sjuka öde. Mycket trovärdigt och sjukt skrämmande stämning. Filmen "Ed Gein" har jag ännu inte lagt vantarna på men jag räknar med att den också kan vara lovande. Ed Gein rules!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home