Sunday, January 08, 2006

Lite filmer

Helgen har varit bra. Jag har tittat på filmer bland annat. Idag såg jag Toy Story 2, dessvärre dubbad på svenska, men den var väl helt okej. En trea, tror jag. Sen såg jag Roman Polanskis "Pianisten" som var mycket bra. En av de bästa filmer jag sett på ett bra tag. Polanski är min favoritregissör tror jag. Redan med filmer som Cul-de-sac, Rosemary's Baby och Fearless vampire killers hade han övertygat mig. Här är han lika briljant i bildspråket som någonsin. Helt galet bra "åskådarens-öga-bilder" av krigets och våldets vansinnigheter som jag inte tror jag sett fångat så bra någonsin tidigare. Den filmen var en femma! Såg dessutom tidigare i helgen "Salton Sea" som jag inte uppskattade lika mycket även om den inte var dålig på nåt vis. Stark tvåa. Samt den något långsamma , nja, väldigt långsamma, men oerhört stämningsfulla "In the Bedroom" om en familjs sorg. Solklar fyra. Sen såg jag om Ice Age, kanske för tredje gången, tacksamt nog utan dubbning och det är ju en jäkla kul och sentimental film på samma gång. Tror jag måste dela ut en fyra även till den. Som sagt: En bra helg! Sen underlättade det givetvis att min älskling var här... men hon åker imorgon, så det är inte lika bra...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home