Monday, January 16, 2006

Födelsedagen kom tidigt!

Ja, födelsedagspresenten iallafall! Fick idag två födelsedagspresenter av mig själv. Posten hade bara lämnat dem i en kasse hängande på mitt dörrhandtag när jag kom från jobbet. Vilka jävla puckon. Samma sak en annan gång. Då hade jag beställt internetsprit och väntade på varorna dag ut och dag in. Sen en fredagkväll när jag stegade hemmåt stod de utanför dörren. Alltså varorna. Inte posttjänstemännen. Ändå hade jag uppgett telefonnummer att ringa om de skulle vara så att jag inte var hemma när de kom. För fan, folk kan ju sno grejerna om man lämnar de så där! Vad är det för policy? För uppenbarligen är det postens nya policy: är det så att vi inte får någon underskrift på saker och ting eller kan leverera varorna direkt till dig så skiter vi i det. Då bara lämpar vi av dem nånstans. Uselt!

Jo, födelsedagspresenterna ja! Hade beställt två böcker: Anthony Varesis "The Bob Dylan Albums" samt Oliver Tragers "Keys to the Rain: The definitive Bob Dylan Encyclopedia. Där Tragers bok verkligen gör gällande det den tar sig för i att vara en encyklopedi till låtar, album, projekt, människor som verkat i Dylans närhet och är ett imponerande verk på ca ca 700 sidor är Varesis bok åtminstone vid en inledningsblick lite av en besvikelse. Jag hade själv kunnat klottra ihop dylikt med lite research. Inte mycket som är främmande för mig här och jag irriterar mig redan på några omdömen. Böckerna är annars lite för lika för att det skulle blivit en fulländat köp. Men Trager ger sig iaf in på analyser och försöker tolka av de teman som låtar eller album för fram på ett bätte sätt tycker jag. Helst skulle man behöva skriva allt själv ändå känns det. Så att det skulle bli helt rätt åsiktsmässigt. Funderar på att utveckla den tanken. Ju mer insatt man blir desto bättre klarar man sig. Har man dessutom sysslat med litteraturanalys av olika slag så kan man klara sig en bit iaf.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home