Tuesday, February 07, 2006

Dagens låt: hahaha...

Apråpå Janis Joplin, Chelsea Hotel #2 var en låt som Leonard Cohen skrev, enligt uppgifter jag tagit till mig, om Janis Joplin och deras kärleksnatt på nämnda hotell. Cohen lyckas gestalta detta mötet på ett sätt jag inte riktigt kan fatta att han kommer undan med:

"I remember you well in the Chelsea Hotel,
you were talking so brave and so sweet,
giving me head on the unmade bed,
while the limousines wait in the street."

Gave me head?! Haha... Okej, det var mer information än någon av oss ville ha, va? Eller när Cohen utvecklar kärlekshistorien med en dråplig beskrivning:

"I remember you well in the Chelsea Hotel,
you were famous, your heart was a legend,
you told me again you prefered handsome men,
but for me you would make an exception.

Asgarv. En helt underbar låt är det hur man än väljer att vrida på saker. Cohen dominerar stort just nu.


2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Leonards perversa sida är facinerande. Jag kämpar fortfarande med "Beutiful Losers"-boken, där typ alla sidor är fulla med homosex, könsorgan (kvinnliga som manliga) och sjuka sexuella föreställningar. Och "Closing Time" låten är kul med sitt
"Give me crack and anal sex
Take the only tree that's left
and stuff it up the hole
in your culture"

2:10 AM  
Anonymous Anonymous said...

jag menade förstås att låten var "The Future" och inget annat.

2:10 AM  

Post a Comment

<< Home