Thursday, March 09, 2006

Gubbar med skrovliga röster.

Jag har hört av någon närstående att jag bara lyssnar till gubbar med skrovliga röster... Är det så? Hmm. Jag vete sjutton. Även om det vore så, är det så illa, det? Dylan kan väl sägas ha skrovlig röst. Tom Waits lyssnar jag på i viss mån. Leonard Cohen. Johnny Cash. Stefan Sundström. Sen är det väl slut med skrovligheten?

Warren Zevon har knappast någon skrovlig röst. Inte heller Neil Young. Inte Richard Thompson. Lars Winnerbäck har inte skrovlig röst. Inte heller Ulf Lundell. Inte Håkan Hellström. Inte Mick Jagger. Inte Robbie Robertson. Inte Rick Danko. Men det är ju mest män, det kan jag ju hålla med om.

Kvinnliga artister har jag inte lika många på mina spelningslistor. Lisa Ekdahl, Janis, Eva Dahlgren... Iris Dement. Patti Smith. Det är svårare att kvotera in kvinnor här. Försökte med Joni Mitchell men jag gillade det verkligen inte. Det där får vi ta och fundera lite på. Lämna gärna in förslag på kvinnliga artister som vi kan kvotera in på mina spelningslistor!

4 Comments:

Blogger Unknown said...

have u ever thought the Colosseum as an advertising space? Now is possible on: www.advertiseonthecolosseum.com

4:46 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ane Brun är riktigt bra faktist. Hon borde du lyssna på!

4:14 AM  
Blogger Savela said...

Frida Hyvönen är väldigt intressant, en fin blandning mellan arty-piano och någon sorts feministiska texter. Men när vi pratar kvinnliga artister så finns det egentligen bara ett namn: Nina Simone. Ta en titt på "I put a spell on you", en av världens bästa låtar, eller "Feeling good", "Love me or Leave me", "Do what you gotta do", "wild is the wind" och "Sinnerman" för att nämna några andra. Hon har också gjort några fina Dylancovers, inklusive en Just like a women där hon vänder på det och i sista versen sjunger "I take just like a women"

10:03 AM  
Blogger Savela said...

Dessutom är det inget fel på gubbar med skrovlig (alt. mörk) röst. Kvinnorna tänder på det, och vi män avundas. Jag ska i alla fall börja en intensivkurs i Whiskeyflaska bara för att få den där sexiga rossligheten som får allt man säger att låta som nåt av Jack Bauer.

10:05 AM  

Post a Comment

<< Home