Monday, September 17, 2007

Rom väntar

Nästa år, i början av nästa år, som en tänkt 20-årspresent till mig ska jag och sambon åka till Rom, den eviga staden. Dit har jag länge velat resa. Inte minst med tanke på min fascination för antikens Rom som jag läst många spaltmeter om och känner till i stor detalj vid det här laget. Antiken är en fascinerande period. Ofta, när moderniteten blir lite för mycket för mig är det skönt att sjunka ner i antikens Rom eller Grekland och bara njuta av den härliga stämningen.

Och vad göra i Rom? Naturligtvis Colosseum, eller Titus amfiteater som den egentligen hette (namnet Colosseum kommer av Neros Koloss som stod där innan amfiteatern kom på plats. I folkmun snappade amfiteatern upp kolossens namn och så har den kommit att heta intill vår dag). Vidare måste Circus Maximus ses, och givetvis Forum Romanum. Säkert blir det även en del icke-antika sevärdheter. Främst av allt vill jag till Julius Caesars dödsplats för att lägga ner rosor. Världshistoriens största personlighet måste ha sin hommage.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home